Bij de aankoop van een woning komt veel meer kijken dan de aankoopprijs van je nieuwe appartement of huis. De registratierechten, een notaris, een verzekering, onroerende voorheffing, … Het zijn kosten die elke slimme koper op voorhand even uitrekent en optelt. Jij ook? Bij deze: tien (on)verwachte eenmalige en vaste kosten op ’n rij.

EENMALIGE KOSTEN

1. Aankoopprijs

Je hebt je oog laten vallen op een leuke woning en je wil er je eigen thuis van maken? Proficiat! Dankzij je woonkrediet kun je dit nieuwe project met veel zin aanvatten. Je kiest uit verschillende formules op basis van je project én budget. Wat kun je per maand afdragen? En waar voel je je comfortabel bij?

2. Registratierechten

De registratierechten zijn eenmalige belastingen die je betaalt op de aankoopprijs van je appartement of huis. De tarieven verschillen naargelang je in Vlaanderen, Brussel of Wallonië koopt. In Vlaanderen betaal je doorgaans 7% op de aankoopprijs (een enige eigen gezinwoning); in het Brussels Hoofdstedelijk of het Waals gewest (voor je eerste woning) 12,5 %.

Goed om weten

  • Opgelet: voor de aankoop van een onroerend goed dat niet onder deze voorwaarden valt, is het tarief van 10% nog altijd van toepassing!
  • Als het kadastraal inkomen (KI) van je woning lager is dan 745 euro geniet je onder bepaalde voorwaarden van het zogenaamde ‘klein beschrijf’ voor bescheiden woningen. In het Waals Gewest bedraagt dat 6% op een eerste schijf van 151.348,51 euro in 2016 en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is het klein beschrijf niet van toepassing. Naast het verminderd tarief voor bescheiden woningen, kun je afhankelijk van de situatie in aanmerking komen voor andere vrijstellingen. Je notaris kan je daarover meer vertellen.
  • Voor de aankoop van je woning of grond krijg je in het Vlaams Gewest onder bepaalde voorwaarden een vrijstelling op de eerste schijf van 80.000 euro. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kan dat bedrag oplopen tot 60.000 euro en zelfs 75.000 euro als je in een oude wijk gaat wonen die nood heeft aan ontwikkeling, een zogenaamde EDRLR-zone.
  • In bepaalde gevallen kan men genieten van een vermindering in vlaanderen:
    • Het standaardtarief kan worden verminderd tot 6% indien de woning voor een belangrijk deel energetisch wordt gerenoveerd (“Ingrijpende energetische renovatie”) binnen de 5 jaar na de aankoop van de woning.
    • Voor een de aankoop van een gezinswoning dat ook een beschermd monument is, bedraagt het tarief 1%, mits 6% investering in behoud van het onroerend erfgoed.
    • Voor de aankoop van een woning die voor minstens 9 jaar in verhuur wordt gegeven aan een Sociaal Verhuurkantoor (SVK) bedraagt het tarief eveneens 7%.

3. Kosten bij de bank

Niet alleen lenen maar ook het afsluiten van een krediet kost geld. Twee kosten die je niet uit het oog mag verliezen wanneer je een krediet afsluit voor je woning:

  • Je betaalt ongeveer 500 euro aan dossierkosten.
  • De bank wilt weten hoeveel de woning precies waard is en maakt hiervoor gebruik van het compromis. In uitzonderlijke gevallen, wordt een schatting gedaan. Het tarief van de schatting is voor jouw rekening. Afhankelijk van de waarde van de woning betaal je tussen de 225 en 675 euro.

4. Kosten bij de notaris

Als je een woning koopt, ben je verplicht om een notaris onder de arm te nemen. Vijf extra kosten om rekening mee te houden:

  • 1% registratierecht op het bedrag van de hypothecaire inschrijving.
  • 0,30% inschrijvingsrecht op het bedrag van de hypothecaire inschrijving.
  • het loon van de hypotheekbewaarder die de hypotheek inschrijft.
  • het ereloon van de notaris. Dat bedrag is vastgelegd in de wet en komt overeen met een percentage van de waarde van het eigendom. Voor een woning van 200.000 euro betaal je bijvoorbeeld 2.164 euro en voor een woning van 180.000 euro betaal je 2.042 euro. Maak zelf de berekening voor de kostprijs van je woning.
  • de aktekosten die de notaris in rekening brengt, zoals de kost voor stedenbouwkundige opzoekingen, bodemattesten en hypothecaire getuigschriften. Dit bedrag kan schommelen tussen de 800 en 1.100 euro.

5. Renovatiekosten

De renovatiekosten voor een huis fluctueren tussen de 750 euro en de 1.500 euro per vierkante meter. Je rekent dus tussen de 112.500 en 225.000 euro voor het vernieuwen van een woning van 150 vierkante meter. Niet vergeten: check bij een architect of je een bouwvergunning nodig hebt voor je verbouwingswerken.

Maak gebruik van onze tips & tricks om je verbouwing zo budgetvriendelijk mogelijk te houden.

6. De verhuis

Steek je zelf de handen uit de mouwen met de hulp van familie en vrienden of werk je samen met een verhuisfirma? Krijg je die zetel zo wel boven of huur je een verhuislift? Ook dit dikt de rekening aan. Maak gebruik van deze checklist om je verhuizing zo vlot mogelijk te laten verlopen.

7. Inrichting

Geef je de muren een likje verf of hang je nieuwe gordijnen? Kies je voor gloednieuwe meubels of voor tweedehandsvondsten? De aankleding maakt van je huis een thuis. Het budget daarvoor bepaal je helemaal zelf.

VASTE KOSTEN

8. Schuldsaldoverzekering

Lenen met een gerust hart, dat betekent voor velen een schuldsaldoverzekering (SSV) afsluiten. Het is een verzekering die je partner of erfgenaam beschermt in geval jij overlijdt vóór het geleende kapitaal volledig is afbetaald. Want je partner en erfgenamen erven niet alleen je bezittingen, ook je schulden. Heb je een SSV dan wordt het krediet bij vroegtijdig overlijden (geheel of gedeeltelijk) terugbetaald door de verzekering. Op die manier worden je erfgenamen gespaard van onverwachte kosten. Een SSV is niet verplicht maar aanbevolen.

Goed om te weten

  • Een brandverzekering dekt standaard brand-, sneeuw-, storm-, hagel- en waterschade. Daarnaast kan je kiezen voor optionele waarborgen, zoals diefstal. Deze verzekering is  niet wettelijk verplicht, maar wordt door de bank meestal als voorwaarde opgelegd om een woonkrediet aan te kunnen gaan.
  • Een familiale verzekering dekt schade die jij of je familieleden in je privéleven veroorzaken, zoals de voetbal die de ruit van de overburen vernielt, je hond die het tapijt van vrienden aan flarden bijt of de ladder die op de auto van de buurman valt.
  • Ook een verzekering die de financiële gevolgen van invaliditeit en werkloosheid dekt, is de moeite waard om te bekijken. Kun je buiten je toedoen (tijdelijk) niet werken? Dan betaal je toch je vaste kosten, zoals je huur of lening, facturen, schoolrekeningen en studiekosten.
 

9. Onroerende voorheffing

Op basis van het kadastraal inkomen, de geschatte huurwaarde van je woning, wordt de onroerende voorheffing berekend. Een gewestelijke belasting die je jaarlijks betaalt. Voor bescheiden woningen ligt de onroerende voorheffing lager. Voor mensen met kinderen en mensen met een handicap geldt eveneens een gunstiger tarief.  

10. Gas-, elektriciteit en waterfactuur

Ook dit zijn steeds weerkerende kosten. Bereken via de site van de Vlaamse Regulator van de Energie- en Gasmarkt welke energieleverancier je het goedkoopste uitkomt. Tip woon je in Brussel of Wallonië. Neem dan een kijkje op de website van de Brusselse Regulator voor Energie of Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas.